plz add me to your blogroll list will ya?

Friday, October 24, 2008

 Duit & Air

Tahukah anda bahawa duit dan air memiliki sifat yang hampir sama?

Tak tahu? Read the entire post lolz~

Jika kita ada satu sistem, di mana air dimasukkan ke dalam sebuah tangki setiap bulan dengan isipadi yang tertentu. Di bahagian tepi tangki tu pulak kita tebuk satu lubang di mana air yang kita isi tadi boleh kluar. Ketika awal bulan, di mana isipadu air masih tinggi, air akan memancut-mancut dengan lajunya. Berbeza dengan keadaan sewaktu penghujung bulan, air yang keluar mungkin hanya meleleh2 atau tidak keluar langsung kerna sudah habis.

Bayangkan, pada pertengahan bulan ini, kita advance yang bulan depan punya. Means air yang sepatutnya dibekalkan ke dalam tangki tuh time bulan depan, kita dah masukkan di pertengahan bulan ni. Apa akan jadi? Adakah kelajuan air keluar dari tangki tersebut semakin perlahan dan akan meleleh2 sehingga hujun bulan ini seperti bulan2 yg sebelumnya? Dan hanya pada 1hb bulan depan air akan memancut deras kembali memandangkan kita telah mengisi tangki itu dengan yg bulan depan punya?

Tidak, bukan? Jika kita mengisi air di pertengahan bulan ini, maka air akan memancut dengan laju, even lebih laju dari awal bulan kerana isipadu yang dikandung tangki sekarang adalah lebih besar.

Begitulah jugak dengan duit. Kalau dapat scholar setiap bulan, dan tetiba bulan ni dapat 2x (yg bulan depan nyer advance) mmg laju la duit kluar... pastu kene tunggu lg sebulan setengah lak utk masuk yg bulan dpn lagi satu.. time tuh mmg air tak memancut lagi.

Hadeh~ cepat la masuk scholar~~~

2 comments:

thaqifroslim said...

Hahaha!! Nice comparison..!

wmswm said...

huhuh proven theory neh... aku google radas experiment sains form 1 ke ape yg tebuk tin kat tepi pastu ukur jarak air tuh.. tp x jumpe lak...

Post a Comment